Κεντρικό θέμα συζήτησης και ανησυχίας στους αυτοδιοικητικούς, από το Σάββατο και μετά, αλλά και βασικό αντικείμενο της έκτακτης συνεδρίασης του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ την Πέμπτη 31/1 στις 12:00, αποτελεί η Απόφαση για τα ταμειακά διαθέσιμα, που έθεσε υποχρεώσεις με προθεσμίες στους ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού, όπως έχει ήδη αναλύσει ο AIRETOS .
Η Απόφαση ορίζει με λεπτομέρεια ενέργειες και διαδικασίες, αυτό όμως που αποφεύγει να επαναλάβει είναι τι έχει ψηφιστεί για τις παραβιάσεις του θεσμικού πλαισίου για το Σύστημα Λογαριασμών Θησαυροφυλακίου. [Περιέχει μόνο σε ένα σημείο την παραπομπή “(…)Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας με υπαιτιότητα του Φορέα, η ΓΔΟΥ ενημερώνει το ΓΛΚ, το οποίο δύναται να ενεργοποιήσει τις από τον νόμο προβλεπόμενες κυρώσεις (…)”].
Ας δούμε, λοιπόν, τις βαρύτατες κυρώσεις που έχουν νομοθετηθεί.
Για να γίνει κατανοητό το πλαίσιο, διευκρινίζεται ότι η Απόφαση εκδόθηκε βάσει της εξουσιοδότησης του άρθρου 80 του νόμου 4549/2018 (Φ.Ε.Κ. Α’ 105/14.6.2018). Το άρθρο 80 εφαρμόζει και εξειδικεύει η Απόφαση.
Με το άρθρο 80 αντικαταστάθηκε το άρθρο 69Α “Ενιαίος Λογαριασμός Θησαυροφυλακίου” που το 2015 η Κυβέρνηση πρόσθεσε στο νόμο 4270/2014.
Στο άρθρο 80, λοιπόν - με τις υπογραφές του τότε (8.6.2018) Υπουργού Εσωτερικών, Πάνου Σκουρλέτη, αλλά και του Αλέξη Χαρίτση ως Αναπλ. Υπουργού Οικονομίας – νομοθετήθηκαν και οι βαρύτατες κυρώσεις, ως εξής:
« 16. Με Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του εκάστοτε εποπτεύοντος Υπουργού είναι δυνατή, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης Φορέα της Γενικής Κυβέρνησης με τις διατάξεις των παραγράφων 10, 14 και 15, η ΚΑΘΑΙΡΕΣΗ των μελών του Δ.Σ. του Φορέα, των ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΩΝ του ΟΡΓΑΝΩΝ και του ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΥ Οικονομικών Υπηρεσιών.
Με την ίδια ή όμοια Απόφαση δύναται να μειώνεται το ύψος της ετήσιας επιχορήγησης του Φορέα από τον Τακτικό Προϋπολογισμό.
Η έναρξη ισχύος των διατάξεων της παρούσας παραγράφου καθορίζεται με την απόφαση της παραγράφου 18 ».
Σε περίπτωση αμφιβολίας για το εάν οι εν λόγω κυρώσεις αφορούν την Αυτοδιοίκηση, να σημειωθεί αφενός μεν ότι οι ΟΤΑ είναι Φορείς Γενικής Κυβέρνησης, ιδίως δε ότι η παράγραφος 10 (η οποία, όπως είδατε, ρητά αναγράφεται στο απόσπασμα περί κυρώσεων) αναφέρει “συμπεριλαμβανομένων και των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α` και β` βαθμού”.
Συνεπώς, το ζήτημα αφορά Αιρετούς και Δημοτικούς Υπαλλήλους.
Στους Δήμους π.χ. όσους αποτελούν ή/και μετέχουν σε εκτελεστικά όργανα με αρμοδιότητες συναφείς με την διαχείριση των διαθεσίμων και τους τραπεζικούς λογαριασμούς και τους Προϊσταμένους Οικονομικών Υπηρεσιών. Αντιστοίχως στις Περιφέρειες και σε όλα τα νομικά πρόσωπα της Αυτοδιοίκησης που είναι Φορείς Γενικής Κυβέρνησης.
Εάν έχετε απορία τι σημαίνει “καθαίρεση” και πως είναι δυνατόν δύο στελέχη της Κυβέρνησης να ...καθαιρούν όργανα και προϊσταμένους των ΟΤΑ που κατά το Σύνταγμα έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, προφανώς την απάντηση μπορούν να δώσουν μόνο οι Υπουργοί που υπέγραψαν και κατέθεσαν το άρθρο 80 και οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ που ψήφισαν “ΝΑΙ”.
Ομοίως, για την απορία πως θα μειώνουν την ετήσια επιχορήγηση ενός Δήμου, όταν π.χ. αυτή ίσα που επαρκεί για τη μισθοδοσία των υπαλλήλων του και τις ανελαστικές δαπάνες του.
Αξίζει, πάντως, να υπενθυμίσουμε ότι τον Ιούνιο, μόλις δύο 2 ημέρες μετά την κατάθεση του άρθρου 80 στη Βουλή και πριν ψηφιστεί, η Παράταξη “ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ” στην ΚΕΔΕ είχε εκδώσει δριμύτατη Ανακοίνωση, εντοπίζοντας και τις κυρώσεις περί “καθαίρεσης” και ζητώντας το άρθρο να αποσυρθεί άμεσα.
“Απίστευτα πράγματα για κυρίαρχη Χώρα με συνταγματική τάξη, θεσμούς και δημοκρατική λειτουργία” καυτηρίαζε η Ενότητα ΙΙ της Ανακοίνωσης για τις διατάξεις για τα ταμειακά διαθέσιμα των ΟΤΑ, όπως μπορείτε να θυμηθείτε ΕΔΩ .
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου