Ο φόβος απώλειας της εξεταστικής περιόδου του χειμερινού εξαμήνου αλλά και της συστηματικής δυσφήμησης των δημόσιων πανεπιστημίων σε μια περίοδο που η κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει στην ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ, οδηγεί τους πανεπιστημιακούς καθηγητές να ζητούν από τους φοιτητές τους να σταματήσουν τις καταλήψεις στα ιδρύματα.
Οι πανεπιστημιακοί δηλώνουν ότι το σχέδιο νόμου για τα ιδιωτικά ΑΕΙ οδηγεί στην ανάγκη ανάληψης στρατηγικών ενεργειών από την πλευρά των δημόσιων πανεπιστημίων αλλά η διακοπή της λειτουργίας του δημόσιου πανεπιστημίου μέσω των καταλήψεων «στηρίζει τα επιχειρήματα όσων συστηματικά το δυσφημούν και το υποβαθμίζουν και ενισχύει τις απόψεις όσων προβάλλουν την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων ως το μόνο αντίβαρο». Αντιδράσεις πάντως για τις καταλήψεις υπάρχουν και από φοιτητές οι οποίοι δεν θέλουν να χάσουν τις εξετάσεις, αλλά και γιατί πιστεύουν ότι η διάλυση των δημόσιων πανεπιστημίων ευνοεί όσους θέλουν να «στηρίξουν» τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Λόγω των κινητοποιήσεων των φοιτητών, σε πολλά πανεπιστήμια ή σχολές έχουν αναβληθεί οι εξετάσεις των προπτυχιακών μαθημάτων μέχρι και τη Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024, γεγονός που προβληματίζει την πανεπιστημιακή κοινότητα και το διδακτικό προσωπικό, που δηλώνει ότι «πρέπει να υπερασπιστούμε το δημόσιο πανεπιστήμιο με το έργο μας, τη δράση μας και την ενεργό παρουσία μας σε αυτό». Στο πλαίσιο αυτό τα μέλη ΔΕΠ σχολών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και άλλων ιδρυμάτων, ζητούν να σταματήσουν οι καταλήψεις στα πανεπιστήμια με την επισήμανση ότι ειδικά αυτή τη περίοδο- που κυβέρνηση προωθεί το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά-τα δημόσια πανεπιστήμια πρέπει να δείξουν τη δύναμη και την αξία τους.
Ανακοίνωση μελών ΔΕΠ της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ
Η κατάθεση του νομοσχεδίου που προβλέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων δημιουργεί ισχυρές ανησυχίες και προβληματισμούς. Αυτοί είναι θεμιτοί και διαμορφώνουν ένα νέο περιβάλλον ανάγκης ανάληψης στρατηγικών ενεργειών από την πλευρά των δημόσιων πανεπιστημίων. Σε πρόσφατη ανακοίνωσή του, το Συμβούλιο Διοίκησης του ΕΜΠ αναφέρεται στο σημερινό ύψος της κρατικής χρηματοδότησης προς το ΕΜΠ και στον αριθμό των υπηρετούντων σήμερα μελών ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικών Υπαλλήλων, σε σχέση με τους αντίστοιχους αριθμούς του 2009. Επίσης, αναφέρεται και στον αριθμό των εγγεγραμμένων σπουδαστών στις εννέα Σχολές του ΕΜΠ σήμερα και το 2009.
Με βάση τα δεδομένα αυτά, προκύπτει σαφώς ότι κατά την τελευταία 15ετία το ΕΜΠ υποχρεώθηκε σταδιακά να λειτουργεί με προϋπολογισμό μειωμένο κατά 63.6%, καθηγητικό προσωπικό μειωμένο κατά 36%, άλλο προσωπικό μειωμένο κατά 1.6% και αριθμό σπουδαστών αυξημένο κατά 20.7%. Αντίστοιχα στοιχεία που αφορούν την Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων του ΕΜΠ δείχνουν ότι την ίδια περίοδο τα μέλη ΔΕΠ ελαττώθηκαν από 27 σε 23 και το επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό από 27 σε 21. Συμφωνώντας με το Συμβούλιο Διοίκησης του ΕΜΠ, απευθύνουμε έκκληση στα αρμόδια όργανα της Πολιτείας, να εγκύψουν άμεσα στο πρόβλημα και να δώσουν γενναίες, πειστικές και χειροπιαστές λύσεις. Σε διαφορετική περίπτωση, η συνεχής εκ μέρους τους επίκληση της πρόθεσης ενίσχυσης του ρόλου του Δημόσιου Πανεπιστημίου καθίσταται κενή περιεχομένου και το Δημόσιο Πανεπιστήμιο οδηγείται σε μαρασμό και απαξίωση και, εκ των πραγμάτων, η συνταγματική αποστολή του για προσφορά εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου υψηλού επιπέδου θα παραδοθεί σε άλλες δομές, όπως τα υπό ίδρυση «μη κρατικά» ιδρύματα, θέμα επί του οποίου η Σχολή ΝΜΜ-ΕΜΠ προτίθεται να λάβει θέση μόλις ενημερωθεί επί του ακριβούς περιεχομένου του σχεδίου νόμου που προετοιμάζει να καταθέσει η κυβέρνηση.
Η διακοπή όμως της λειτουργίας του δημόσιου πανεπιστημίου στηρίζει τα επιχειρήματα όσων συστηματικά το δυσφημούν και το υποβαθμίζουν και ενισχύει τις απόψεις όσων προβάλλουν την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων ως το μόνο αντίβαρο. Δε νοείται σήμερα, αυτή ειδικά την περίοδο, ένα κλειστό δημόσιο πανεπιστήμιο χωρίς την κοινότητά του ενεργή και παρούσα. Επιπλέον, η κατάληψη πανεπιστημιακών χώρων είναι μια ενέργεια αντιακαδημαϊκή, απαγορεύοντας την ελεύθερη διακίνηση των φυσικών προσώπων, πόσω μάλλον της γνώσης και των ιδεών. Σε κάθε περίπτωση η συνέχιση της κατάληψης δημιουργεί πολύ σοβαρά προβλήματα στην εκπαιδευτική λειτουργία της Σχολής, ανατρέπει τον σχεδιασμό των φοιτητών σε σχέση με την προετοιμασία και τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις και ενέχει ακόμη και τον κίνδυνο απώλειας της εξεταστικής περιόδου του χειμερινού εξαμήνου.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου