![](file:///C:/Users/MIHALIS/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image002.jpg)
![](file:///C:/Users/MIHALIS/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.jpg)
Δήμος Ναυπακτίας Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας
EtelAdnan, ForêtI, 2015
ινδική μελάνη σε
χαρτί, leporello: 25 x 11 εκ - ανοιχτό:
273 εκ
courtesyGalerieLelong&
Co., photo:GalerieLelong& Co. © Etel
Adnan
heylepanto! vol.2
Ναύπακτος,
Ίδρυμα Μπότσαρη & διάφοροι χώροι
Έκθεση
Etel Adnan
Χαρτιά / Papers
28.7 - 7.10.2018
‘Ιδρυμα Μπότσαρη
&
Δρώμενο συναντήσεις,
συζητήσεις
SolInvictus παρουσιάσεις
βιβλίων
3.10.2018 βραδιές ποίησης
& μουσικής
Διάφοροι χώροι εργαστήρι για παιδιά
Ο
Δήμος Ναυπακτίας και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υποδέχονται για δεύτερη
συνεχή χρονιά την επιμελητική πρόταση της MagdaCirillo, heylepanto! vol.2, στο Ίδρυμα
Μπότσαρη και σε διάφορους χώρους στη Ναύπακτο, από τις 16 Ιουλίου ως τις 7
Οκτωβρίου 2018.
Το heylepanto!vol.2 παρουσιάζει
ως κεντρική εκδήλωση, την έκθεση
της EtelAdnan στο Ίδρυμα Μπότσαρη, που θα ξεκινήσει στις 28 Ιουλίου και θα λήξει στις 7
Οκτωβρίου 2018, κατά τους εορτασμούς της Ναυμαχίας του Λέπαντο. Θα συνοδευτεί
από τη δράση-δρώμενο SolInvictus, παρουσιάσεις
βιβλίων, βραδιές ποίησης & μουσικής, εργαστήρι για παιδιά, ξεναγήσεις,
συζητήσεις. Πηγήέμπνευσης
για τηφετινήσεζόνστάθηκαν δύο βιβλία της Etel Adnan: A propos de la fin
de l’EmpireOttoman,
μτφρ Patrice Cotensinγια τιςεκδόσειςGalerieLelong, Παρίσι 2015 (Σχετικάμετοτέλος της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας, μτφρ ΒασιλικήΓκέτσιουγια τιςΕκδόσειςΆγρα, Αθήνα 2016) και The Arab Apocalypse, εκδόσεις The
Post-Apollo Press, Σαουσαλίτο 1989 (1975) (η Αραβική Αποκάλυψη).
Πρόκειται
για την πρώτη ατομική έκθεση της Adnan στην Ελλάδα, ζωντανό παράδειγμα της διαπολιτισμικότητας, που γαλουχήθηκε με τις
ιστορίες των μεσογειακών πολιτισμών, περνώντας σε αυτές των ιθαγενών πληθυσμών
της Αμερικής. Hέκθεση
θα φιλοξενήσει έργα που κατά τη μεταφορά τους στη Ναύπακτο, έπρεπε να χωρούν σε μια
βαλίτσα. Η ιδέα της βαλίτσας, μέσα στην οποία η δημιουργός είχε χωρέσει κυρίως
τη μνήμη της ξεριζωμένης οικογένειάς της από τη Σμύρνη, προήλθε από το βιβλίο
της για την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Σε αυτό, η συγγραφέας Adnan κάνει μία αναδρομή στο παρελθόν
της, εισάγοντας σκέψεις πάνω σε ιστορικά γεγονότα και οικογενειακές διηγήσεις,
μπλέκοντας έτσι πολύ
αριστοτεχνικά τη μεγάλη και τη μικρή ιστορία. Το τέλος μιας ζωής, μιας
εποχής.
Και
ενώ η επιλογή των έργων μας
φέρνει πιο κοντά στην ιδιαιτερότητα της δημιουργού που ανατρέχει στο χαρτί με
την επιθυμία να δημιουργήσει μια σύνθετη γραφή ως εικαστικός, αλλά και ως
ποιήτρια, ένας από τους στόχους του heylepanto! είναι ν'αναζητήσει συνδέσμους ανάμεσα
στο έργο της και το χώρο που θα το φιλοξενήσει. Ο τίτλος του βιβλίου λειτουργεί
συνειρμικά με το χώρο του Ιδρύματος Μπότσαρη, ανατρέχοντας στο τέλος των
Οθωμανών στην Ελλάδα, με την ίδρυση του ελληνικού κράτους το 1830 και
ενδεχομένως ακόμα παλαιότερα με τη Ναυμαχία του Λέπαντο το 1571, που σήμανε και
την πρώτη ευρωπαϊκή συμμαχία ενάντια σ’έναν κοινό εχθρό.Αν το Ίδρυμα Μπότσαρη σκιαγραφεί την ιστορία του
διαπολιτισμικού διαλόγου μέσα από τον εκάστοτε οικοδεσπότη του, η Adnan απεικονίζει τη συμφυή πολυπολιτισμικότητα
της μέσα από το πολύπλευρο έργο της.
Παράλληλα
με την έκθεση της Adnan και με αφορμή το ποίημα της,TheArabApocalypse, που γράφτηκε
εν μέσω Λιβανικού εμφυλίου, ήρθε στο φως η δράση-δρώμενο SolInvictus της δραματουργού MagdaCirillo, καθώς
εισέρχεται με τη σειρά της στη δίνη του ήλιου και του πολέμου. Θα εκτυλιχθεί με
νέες και νέους της περιοχής από 12 ως 18 ετών, για τρεις εβδομάδες με σπαστό
πρόγραμμα ως τις 7 Οκτωβρίου.
Λίγα λόγια για την EtelAdnan
Η EtelAdnan γεννήθηκε στη Βηρυτό το 1925 από Ελληνίδα Σμυρνιά
μητέρα και Σύρο πατέρα. Έπειτα από σπουδές στη φιλοσοφία στα Πανεπιστήμια της
Σορβόννης, του Μπέρκλεϊ
και του Χάρβαρντ, δίδαξε τη φιλοσοφία από το 1958 ως το 1972 στο Σαν Ραφαέλ
στην Καλιφόρνια. Υιοθέτησε την αμερικανική γλώσσα και άρχισε να γράφει κυρίως
ποίηση συμμετέχοντας ενεργά στο
κίνημα των ποιητών ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ. Από το 1972 ως το 1977
εγκαταστάθηκε στη Βηρυτό και εργάστηκε ως πολιτιστική συντάκτρια. Αναγκάστηκε
να επιστρέψει στο Σαουσαλίτοστην Καλιφόρνια λόγω του Λιβανικού εμφυλίου, όπου αφοσιώθηκε στα
εικαστικά και τη γραφή. Μαζί με την ποίηση, τη λογοτεχνία και τα
δοκίμια, συνέχισε να ζωγραφίζει, να σχεδιάζει, να βιντεοσκοπεί, αλλά και να
υφαίνει ταπισερί. Έκτοτε ζει ανάμεσα στο Λίβανο, τις Η.Π.Α. και τη Γαλλία.
Συνεργάστηκε με διακεκριμένους
δημιουργούς, ποιητές, συνθέτες, σκηνοθέτες, ενώ έργα της έχουν μελοποιηθεί, σκηνοθετηθεί και παρουσιαστεί σε διεθνή
φεστιβάλ. Μία από τις κορυφαίες στιγμές στο χώρο του θεάματος ήταν η συγγραφή
του λιμπρέτου της όπερας CIVILwarS το 1984, σε σκηνοθεσία BobWilson και μουσική GavinBryars. Είχε μεγάλη
απήχηση στο ευρύτερο κοινό με τη συμμετοχή της στηDocumenta 13, το 2012.
Ακολούθησαν σημαντικές μονογραφικές εκθέσεις στα WhitneyMuseum και NewMuseum της Νέας Υόρκης, στο Mathaf της Ντόχας, στο MuseumderModerne του Σάλτζμπουργκ, στη WhiteCubeGallery του Χονγκ Κονγκ, στο IMMA του Δουβλίνου, στη SerpentineGallery του Λονδίνου, στο ModernaMuseet του Μάλμο, στη FundaciónBancoSantander της Μαδρίτης, στο InstitutduMondeArabe του Παρισιού και στο ZentrumPaulKlee της Βέρνης. Στην Ελλάδα έχει συμμετάσχει ως
προσκεκλημένη του Θεόδωρου Τερζόπουλου σε διεθνείς συναντήσεις θεάτρου
(Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και Σικυώνα). Ανάμεσα στις συνεργασίες της και δύο
φιλμ: EtelAdnan: Εξόριστες Λέξεις της Βουβούλας Σκούρα (2008) &Ismyrne των JoanaHadjithomas/KhalilJoreige (2016). Θα παρουσιάσει την πρώτη της ατομική έκθεση στη Ναύπακτο,
στο Ίδρυμα Μπότσαρη.
Το συγγραφικό της έργο περιλαμβάνει: Moonshots. Beirouth 1966 - Five Senses
for One Death, The Smith 1971 - Jébu:
suivi de l'ExpressBeyrouth-Enfer, P.J. Oswald, 1973 - Sitt Marie-Rose, Editions des femmes, 1977 - From A to Z: Poetry, The Post-Apollo Press, 1982 - To Write in a Foreign Language in
“Unheard Words”, MinekeSchipper-Allison & Busby, 1985 - The Indian Never Had A Horse & Other
Poems, The Post-Apollo Press, 1985 - L’Artisanatcréateur
au Maroc, Dessain et Tolrat, 1985 - Journey
to Mount Tamalpais, The Post-Apollo Press, 1986 - Ecriture passionμετουςRachidKoraïchi and Jamel-EddineBencheikh,
GalerieM’hamedIssiakhem, 1988 - The Arab
Apocalypse, The Post-Apollo Press, 1989 (1975) - The Spring Flowers Own and the Manifestations of the Voyage, The
Post-Apollo Press, 1990 - Of Cities and
Women, Letters to Fawwaz, The Post-Apollo Press, 1993 - Paris, When
It’s Naked, The Post-Apollo Press, 1993 - There: In the Light and the Darkness of the Self and of
the Other, The Post-Apollo Press, 1997 - Ce ciel qui n'est pas, L’Harmattan, 1998 - Le 27 Octobre 2003, Tawbad 2003 - In/somnia, The Post-Apollo Press, 2003
- Jennine, μετονRachidKoraïchi, Al
Manar 2005 - L’Incendie de la
Bibliothèque de Baghdad, Al Manar 2005 - In the heart of the heart of another country, City Lights Books,
2005 - Unejournée à New York, Tawbad
2006 - Transcendance, illustr.
TibariKantour, Al Manar 2006 - Retour de
Londres, Tawbad 2007 - Vendredi 25
Mars à 16 heures, Tawbad 2007 - Seasons, The Post-Apollo Press, 2008
- Master of the Eclipse, Interlink
Books, 2009 - A deuxheures de
l’après-midi, Tawbad 2010 - “UneRévolutionappelée Pina Bausch” in Pina
Bausch Café Müller, L’Arche 2011 - On
Love and the Cost We Are Not Willing to Pay Today, 100 Notes 100 Thoughts:
Documenta 13 Series 006, 2011 - Le Cycle
des Tilleuls, Al Manar 2012 - Sea and
Fog, Nightboat Books, 2012 - Premonition,
Kelsey Street Press, 2014 - A propos de la fin de l’Empire
Ottoman,
GalerieLelong 2015 - Heiner Müller
et Le Tintoret : la fin possible de l'effroi, L'Echoppe, 2015 - Orphée face au néant, L'Echoppe, 2016 - Sans oublierbiensûr, L’Echoppe 2016 - La vie est un tissage, GalerieLelong,
2016 - Night, Nightboat Books, 2016 -
Tolérance, GalerieLelong 2018.
Εκδόσεις στα Ελληνικά: Χ Διεθνής συνάντηση αρχαίου ελληνικού
δράματος, 2000: 2500 χρόνια αρχαίου ελληνικού δράματος, παράδοση και προοπτικές
- ΧΙ Διεθνής συνάντηση αρχαίου ελληνικού
δράματος, 2002: Θηβαϊκός κύκλος, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών - Περί πόλεων και γυναικών, μτφρ Βασίλης
Τομανάς, Εκδόσεις Νησίδες 2000 - Το
τίμημα που δεν είμαστε διατεθειμένοι να καταβάλουμε για τον έρωτα, μτφρ
Σπύρος Γιανναράς, Εκδόσεις Άγρα 2016 - Γράφοντας
σε μια ξένη γλώσσα, μτφρ Βασιλική Γκέτσιου, Εκδόσεις Άγρα 2016 -Σχετικά με το τέλος της οθωμανικής
αυτοκρατορίας, μτφρ Βασιλική Γκέτσιου, Εκδόσεις Άγρα 2017.
Σημαντικές
διακρίσεις (επιλογή): Βραβείο France-PaysArabes για το SittMarieRose, 1978 - ArabAmericanBookAward για το σύνολο
του έργου της και PENOaklandAward για το MasteroftheEclipse, 2010 - CaliforniaBookAwardforPoetry
για τη συλλογή SeaandFog και LambdaLiteraryAward για το σύνολο του έργου της, 2013 - Ιππότης των Γραμμάτων
και των Τεχνών της Γαλλικής Δημοκρατίας, 2014.
Εκθέσεις (επιλογἠ)
2018 MASSMoCA, NorthAdams, Μασαχουσέτη, ΗΠΑ - ZentrumPaulKlee, Βέρνη, Ελβετία - MuséeYvesSaintLaurent, Μαρακές, Μαρόκο - FondationVincentVanGogh, Αρλ, Γαλλία - ChâteauLaCoste, Προβηγκία, Γαλλία -FondationJanMichalski, Μοντρισέ, Ελβετία - GalerieLelong&Co, Παρίσι, Γαλλία
2017 Με
τον GerhardRichter, TheFlagArtFoundation, Νέα Υόρκη,
ΗΠΑ - MUCEM,
Μασσαλία, Γαλλία - OakvilleGalleriesinGairlochGardens, Καναδάς - Κεντρική βιβλιοθήκη του UNAM, Πόλη του Μεξικού, Μεξικό - InstitutduMondeArabe, Παρίσι, Γαλλία
2016 GalerieLelong&Co, Παρίσι, Γαλλία - ModernaMuseet, Μάλμο, Σουηδία - SerpentineSacklerGallery, Λονδίνο, ΗΒ -
FundaciónBancoSantander, Μαδρίτη, Ισπανία -
Sfeir-SemlerGallery, Αμβούργο, Γερμανία
Εκθέσεις (συνέχεια)
2015 ManaContemporary, JerseyCity, Νιου Τζέρσι, ΗΠΑ - 14η Μπιενάλε
της Κωνσταντινούπολης, Τουρκία
- IrishMuseumofModernArt, Δουβλίνο, Ιρλανδία - WhiteCubeGallery, Χονγκ Κονγκ, Κίνα - BiennaledeSharjah, SharjahartMuseum, ΗΑΕ - GalleriaContinua, Beijing&MoulinSainte-Marie, Γαλλία - GalerieLelong, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ & Παρίσι, Γαλλία - MuseumderModerne, Σάλτζμπουργκ,
Αυστρία - HausKonstruktiv, Ζυρίχη,
Ελβετία
2014 New Museum, New York, ΗΠΑ - Centre Européend'actionsartistiquescontemporaines,
Στρασβούργο, Γαλλία - MATHAF, Ντόχα, Κατάρ - Whitney Biennale, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ
2013 Wattis Institute for Contemporary Arts, Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ -
Sfeir-Semler Gallery, Βηρυτός, Λίβανος - Galleria Continua, Σαν Τζιμινιάνο,
Ιταλία
2012 Documenta 13, Κάσελ, Γερμανία - Sfeir-Semler Gallery, Αμβούργο, Γερμανία
2010 Sfeir-Semler Gallery, Βηρυτός, Λίβανος
2009 - 2004 Bonnafont Gallery, Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ - Eileen Curtis Museum,
Σαουσαλίτο, Καλιφόρνια, ΗΠΑ - Janine Rubeiz Gallery, Βηρυτός, Λίβανος - British
Museum, Λονδίνο, ΗΒ - Janine Rubeiz Gallery, Βηρυτός, Λίβανος - Palazzo Reale,
Νάπολη, Ιταλία
1998 - 1990 Darat al Funun, Αμάν, Ιορδανία - Chicago Cultural Center, Σικάγο, ΗΠΑ -
National Museum for Women in the Arts, Ουάσινγκτον, ΗΠΑ - Gallery 50x70,
Βηρυτός, Λίβανος - UNESCO, Παρίσι, Γαλλία - Institut du Monde Arabe, Παρίσι,
Γαλλία - Kufa Gallery, Λονδίνο, ΗΒ
1988 - 1983 Fort Mason, Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ - SamyKinge Gallery, Παρίσι,
Γαλλία - Perception Gallery, Fort Mason, Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ - Alif Gallery,
Ουάσινγκτον, ΗΠΑ
1978 - 1971 GalerieL'Atelier, Ραμπάτ, Μαρόκο - Dar el Fan, Βηρυτός,
Λίβανος - Sight & Insight, the Cannery, Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ
1969 - 1963 Dominican College
Gallery, Σαν Ραφαέλ, ΗΠΑ - Mount Angel College Gallery, ΜάουντΕιντζελ, Ορεγκον,
ΗΠΑ - Karamanduca Gallery, Σαν Φρανσίσκο, ΗΠΑ - Dominican College Gallery, Σαν
Ραφαέλ, ΗΠΑ
╱╲╱╳╲╱╲
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
στο χώρο του Ιδρύματος Μπότσαρη και σε όλες τις εκδηλώσεις.
ΩΡΑΡΙΟ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
28 Ιουλίου – 2
Σεπτεμβρίου: Τετάρτη – Κυριακή 11.00 –
13.00 & 19.00 – 21.00
6 – 30
Σεπτεμβρίου: Πέμπτη – Κυριακή 10.00 – 13.00
3 – 7
Οκτωβρίου: 11.00 – 13.00 & 18.00 –
20.00
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
& ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Magda Cirillo /bonjourheyheyparis@gmail.com / +33 6 13042901,
+30 6972 179798
Δήμος Ναυπακτίας
/ info@nafpaktos.gr/ 26340 38635
FB / heyheyparis
Συμπαραγωγή:
heyheyparis ! - ΑΜΙ -
Χρυσός Όμιλος Αντισφαίρισης.
Με την οικονομική και ευγενική
υποστήριξη των:
Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού,
Πρεσβεία του Λιβάνου στην Ελλάδα
Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου
Ελληνικά Πετρέλαια, Σύνδεσμος Διαχείρισης Στερεών
Αποβλήτων 1ης ΓΕNΑιτ/νίας, Ολυμπία Οδός
GalerieLelong& Co. Paris, Kalfayan
GalleriesΑθήνα-Θεσσαλονίκη
Hotel Nafpaktos, Nafsweek.gr
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου