Το φως της δημοσιότητας είδε το πολυαναμενόμενο Πόρισμα της Επιτροπής για τη “μεταρρύθμιση του επιδόματος επικίνδυνης & ανθυγιεινής εργασίας”, καθώς ο Υπουργός Οικονομικών το έδωσε στην ΑΔΕΔΥ, δεδομένης χθεσινής συνάντησής τους.
Ο AIRETOS συνοψίζει τα σημεία–κλειδιά του περιεχομένου του,αναλύοντας τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν :
Ι]Στο έγγραφο,δεν υπάρχει εμφανής,συγκεκριμένη, πρακτική επίπτωση για τους δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους που σήμερα λαμβάνουν το επίδομα.
Τούτο διότι πρόκειται για το Πόρισμα της Α’ φάσης της Επιτροπής, την“προκαταρκτική γνωμοδότηση”.
Στο παραδοτέο της Β’ φάσης θα δούμε την πρακτική ουσία. Μέχρι 17/1/2019, δηλαδή, θα ολοκληρωθεί η “τελική γνωμοδότηση”, όπου εκεί θα καταγραφεί το μείζον, η υπαγωγή ειδικοτήτων/κλάδων και χώρων εργασίας στα γενικά κριτήρια.
ΙΙ] Είναι αξιοσημείωτο πως η Επιτροπή φρόντισε να “καλύψει τα νώτα της”, καταγράφοντας αναλυτικά τους “ΣΟΒΑΡΟΥΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥΣ” που αντιμετώπισε κατά την εκτέλεση του έργου της.
Στους περιορισμούς, που καταλαμβάνουν ολόκληρο το Κεφάλαιο Γ’,μεταξύ άλλων, καταγράφει:
- “Το εξαιρετικά σύντομο χρονοδιάγραμμα έδωσε ελάχιστο χρόνο στην Επιτροπή για την επεξεργασία κριτηρίων και μεθοδολογίας ”
- “Τη σχεδόν παντελή έλλειψη στοιχείων μετρήσεων και δεδομένων που αφορούν την ανθυγιεινότητα και επικινδυνότητα στους χώρους/κλάδους/ειδικότητες του Δημόσιου Τομέα”.
- “Το πολυάριθμο των ειδικοτήτων και κλάδων που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα, καθώς και στην ποικιλομορφία και ιδιαιτερότητα των εργασιών”
- “ Την επιστημονική/τεχνική βιβλιογραφία σε θέματα Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία, η οποία στη χώρα μας δεν εμφανίζεται ιδιαιτέρως πλούσια”.
III]Είναι εξαιρετικά σημαντικό πως στο Πόρισμα υπάρχει συνημμένο Υπόμνημα τριών Μελών της Επιτροπής, στο οποίο καταγράφουν “ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ”.
Επιφυλάξεις αναφορικά με “την εγκυρότητα της σύγκρισης του ποσοστού των δικαιούχων” επιδόματος μεταξύ της Ελλάδας και του συνόλου των Χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης “και επακόλουθα της σύστασης για μεσοπρόθεσμη μείωση του ποσοστού των εργαζομένων στο Δημόσιο τομέα της Χώρας που το λαμβάνουν κατά 32% (ώστε το τελικό ποσοστό αυτών να βρίσκεται στο Μ.Ο. των Χωρών της Ε.Ε., δηλ. 7–10 %), οι οποίες περιλαμβάνονται στην αναφορά της Ομάδας Τεχνικής Βοήθειας”.
Αποκαλύπτεται δηλαδή ότι η Έκθεση Τεχνικής Βοήθειας περιείχε σύσταση προς τη Χώρα μας για μείωση κατά 32% των εργαζομένων που λαμβάνουν το επίδομα.
IV]Η “μεταρρύθμιση” του επιδόματος ρητώς συνδέεται με το δημοσιονομικό χώρο που θα υπάρξει.
Στα “Συμπεράσματα – Προτάσεις” της Επιτροπής αναγράφεται “παροχή περαιτέρω οδηγιών από τους συναρμόδιους Υπουργούς για την υλοποίηση του 3ου παραδοτέου και ειδικότερα ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ για τη χορήγηση του επιδόματος”.
V] Τι περιλαμβάνεται, με απλά λόγια, στην “προκαταρκτική γνωμοδότηση”;
Ουσιαστικά προσδιορίζονται τα ΚΡΙΤΗΡΙΑ επικινδυνότητας (ή νοσηρότητας) μιας δραστηριότητας, καθώς και η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ - τρόπος υπολογισμού του ύψους και των κατηγοριών του επιδόματος.
- Όσον αφορά τα κριτήρια, καταγράφονται επτά (7) κατηγορίες βλαπτικών παραγόντων. Παράγοντες φυσικοί, χημικοί, βιολογικοί,εργονομικοί, μηχανολογικοί /ηλεκτρολογικοί, οργανωτικοί και ψυχοκοινωνικοί.
- Αναφορικά με τη μεθοδολογία, παρατίθεται ένας Πίνακας Επικινδυνότητας (RiskMatrix), εργαλείο για τον καθορισμό της επικινδυνότητας ενός εμφανιζόμενου περιστατικού. Ο Πίνακας έχει δύο διαστάσεις, όπου η 1η διάσταση απεικονίζει την πιθανότητα εμφάνισης της πηγής κινδύνου (της έκθεσης) ή του ανεπιθύμητου συμβάντος και η 2η διάσταση τις συνέπειες ή τον αντίκτυπο της πηγής κινδύνου.
Όπως εξηγήθηκε ανωτέρω, όλα αυτά είναι προς το παρόν σε γενικό θεωρητικό επίπεδο, δεν συνεπάγονται ακόμα κάτι για το ποιος χάνει και ποιος κερδίζει χρήματα επιδόματος.
Μπορείτε να δείτε το πλήρες Πόρισμα ΕΔΩ
Κλείνοντας, καταγράφουμε τα τέσσερα“κακά μαντάτα”για τους εργαζομένουςτου Δημοσίου (προφανώς και των Ο.Τ.Α.), όπως προέκυψαν (σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του ΑΠΕ–ΜΠΕ)στη χθεσινή σύσκεψη ανάμεσα στον Ευκλείδη Τσακαλώτο και την ΑΔΕΔΥ:
1)“για το ζήτημα των βαρέων και ανθυγιεινών, ο Υπουργός ανέφερε πως οι αλλαγές θα είναι δημοσιονομικά ουδέτερες και θα έχουν χαρακτήρα εξορθολογισμού”
2)“σχετικά με την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού, ο κ. Τσακαλώτος δήλωσε πως ένα τέτοιο μέτρο κοστίζει 1,6 δισ. €, ενώ ο δημοσιονομικός χώρος για το 2018 είναι της τάξης των 800 εκατ. €”
3) για τις μισθολογικές αυξήσεις ύψους 1% - 2% που έθεσε η ΑΔΕΔΥ, “ο Υπουργός δεν μπήκε καν στη συζήτηση”
4)“σχετικά με το αίτημα για την ακύρωση της νομοθετημένης μείωσης του αφορολογήτου από το 2020 και την επαναφορά του στα 12.000 €, ο κ. Τσακαλώτος φέρεται να δήλωσε πως η συζήτηση δεν είναι της παρούσης”.
Καθίσταται, συνεπώς, σαφές, ειδικά για το επίδομα επικίνδυνης & ανθυγιεινής, ότι –δεδομένου πως το αποτέλεσμα της “μεταρρύθμισης” θα είναι “δημοσιονομικά ουδέτερο” (όσο κόστιζε, θα συνεχίσει να κοστίζει) - “εξορθολογισμός” πρακτικά σημαίνει πως σε κάποιους θα κοπεί πλήρως ή μειωθεί και σε κάποιους θα δοθεί ή αυξηθεί.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου